Atacac

Dalslands konstmuseum Atacac

MODE I EN DIGITAL VÄRLD

För första gången visar vi nu mode på Dalslands konstmuseum. Designern Rickard Lindqvist och webbutvecklaren Jimmy Herdberg står bakom Atacac, en designstudio och ett modemärke som utmanar alla rådande konventioner vad gäller formgivning, produktion och försäljning av kläder. 
Är mode konst? Ja den frågan är omtvistad. Att mode kan vara ett konstnärligt uttryck på högsta nivå är det nog ingen som motsäger. Och att mode alltmer invaderar de konstnärliga scenerna är ett faktum. Nu har tiden kommit till Dalsland. Men vi är inte tillbaka­blickande, som de flesta museer. Vi tittar framåt och kan presentera ett radikalt ny­­tänkande svenskt modemärke i en digital tid. – Mycket av hur det går till i modevärlden idag vilar på 100-åriga traditioner. Det är långa ledtider mellan design och färdigt plagg, ibland upp till ett och ett halvt år. Och det finns ingen kommunikation mellan designer och konsument. Det man producerar bygger på trender, och slår det fel måste lagren reas ut. Överproduktionen är enorm. Det är idiotiskt att göra som man gör idag om man vill starta ett modeföretag, menar Jimmy Herdberg som står för Atacacs digitala kompetens. Han har en bakgrund i programmering och digital formgivning och har jobbat med digital kommunikation för flera stora modeföretag som Burberry och Louise Vuitton. – Det snackas mycket om de här problemen i branschen, men få har förslag på lösningar. Det är där vi kommer in, vi har mängder av bra förslag, säger Rickard Lindqvist som besitter en bred kompetens inom mode. 
Dalslands konstmuseum Atacac
Han är både herrskräddare och designer och har drivit ett eget modemärke. Han har dessutom doktorerat i modedesign vid Textil­högskolan i Borås, den förste i Sverige, med avhandlingen Kinetic garment construction: remarks on the foundations of pattern cutting. I avhandlingen presenterar han ett helt nytt sätt att skära till kläder på, fjärran från traditionella mönster med platta fram- och baksidor. En designmetod som istället jobbar cirkulärt runt kroppen, vilket gör plaggens mönster, utseende och känsla speciell. Det är denna metod som designteamet Lindqvist och Herdberg tagit vidare in i en digital värld och utvecklat till modestudion Atacac.
Dalslands konstmuseum Atacac
Jag träffar dem i studion, en luftig f d industrilokal på Stenkolsgatan på Ringön i Göteborg. Ett stort tillskärningsbord, flera symaskiner, tygrullar och klädställningar med kläder, är det första man möter i entrén. Längre in finns datorerna, de digitala verktygen som är kärnan i Atacacs kommunikation. Här görs de 3D-animationer av Rickards design som kan ses på hemsidans webbshop (www.atacac.com). Plagg som, enligt en ny affärsmodell, kostar minst innan de börjar produceras, därefter stiger priset i tre steg fram till produktion. Man säljer alltså plaggen – via hemsida, facebook, instagram och twitter – innan de finns! På så sätt får man direktkontakt med kunden, undviker överproduktion och gynnar den kund som kan bestämma sig tidigt och står ut med att vänta på leverans. – Snabbhet mellan design och färdigt plagg är ett måste, menar de båda. Därför har Atacac en egen liten syfabrik på plats, med några anställda. De syr också åt andra och ambitionen är att den avdelningen ska växa. – Vi experimenterar oss fram. Det finns ett utvecklingsdriv i det här projektet som är nog så viktigt. Det är därför vi samarbetar mycket med andra och delar alla våra mönster. De kan laddas ner gratis från hemsidan. Så det är fritt fram för kopiering, bara roligt om någon vill göra det, säger Rickard Lindqvist. Utställningen illustrerar hur Atacac på detta sätt rör sig mellan den virtuella världen och den fysiska. Avhandlingen och designmetoden finns med, liksom mönstren att dela. Ett hologram i full skala visar virtuella plagg. Och i ett provrum finns verklig Atacac design att se och testa. Ännu finns inget digitalt program för att prova plagg virtuellt på sig själv, i datorn eller i sin telefon. – Men det är en utveckling som står för dörren, det är den vi väntar på. Det kommer att innebära ett paradigmskifte, säger Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg.
Dalslands konstmuseum Atacac
Share by: