Love Lundell

Dalslands konstmuseum Love Lundell

VÄRLD MED OVERKLIGHETENS ÖVERTONER

I nedre utställningshallen visar Love Lundell måleri, collage och grafik. Här möter vi en figurativ bildvärld med drömskt surrealistiska övertoner. Ett intuitivt skapande där datorn är ett verktyg och det självreflekterande innehållet stort.
Dalslands konstmuseum Love Lundell
Love Lundells ateljé ligger i Årstaberg söder om Stockholm city, i ett stort grått kontorskomplex strax nära pendelstationen. Där möter han upp.
– Här är så fult nu, de bygger överallt. Vi har rivningskontrakt så snart ska de riva detta också, säger Love Lundell och visar vägen genom en kal korridor med dörr efter dörr i rad efter varandra. I huset huserar ett hundra­tal konstnärer. Här, i ett rum med två ordinära fönster, vistas han dagligen disciplinerat mellan kl 8 och 17, när han inte jobbar extra som utställnings­tekniker inne i city. 
I ateljén råder full verksamhet. Han har en stor utställning på gång till Wetterling Gallery i Stockholm, vars »stall« han tillhör. Han har jobbat med den sedan förra hösten och allt ska vara klart i november. Sju uppspända dukar trängs längst väggarna, alla påbörjade. Detta är första gången han målar på duk och bara grund­arbetet – att få till en plan vit yta – tar mycket tid. Ännu så länge är endast mindre bild­fragment upplagda; människor i märkliga situationer och med förbryllande detaljer. Ett typiskt Lundellskt scenario. Han har en plan, men är förtegen med den. Ger dock – med glimten i ögat – en lightversion:   
– Min fru sa: Jag tycker du gör för mycket nakna kvinnor. Därför har jag satt snoppar på allt … 
Love Lundell bygger sin suggestiva bildvärld med en slags collage­teknik. Egna minnen blandas med samplade bild­element, lånade högt som lågt. Ur populärkulturen likväl som ur filosofin, konst­historien, eller från vad som helst som intresserar honom (ett nyvunnet antikvariatfynd, en bokserie om svenska landskap, gör honom lycklig!).
Dalslands konstmuseum Love Lundell
– Det är ett intuitivt skapande, säger han. 
Han bygger motivet i datorn, skriver sedan ut de olika fragmenten och ritar av dem, så blir det ett original på papper. På liknande sätt växer målningarna fram.
Dalslands konstmuseum Love Lundell
Symbolismen, en 1800-talsrörelse känne­tecknad av besjälad naturmystik och understråk av sexualitet och död, nämns ofta som referens i samband med Love Lundells konst. Det gör också Peter Doig (f 1959) en konstnär från Skottland.
– Jag såg en utställning med honom på Louisiana och blev hänförd. Det var en häftig upplevelse. Annars tittar jag inte så mycket på samtidskonst, det är jobbigt när man själv är konstnär, man blir omedvetet påverkad och det vill jag inte.
Han visar några av de verk som ska till Dalsland och kan, för varje motiv, berätta exakt varifrån varje bildelement är hämtat: från en bok, ett barndomsminne, en modetidning, en privatsajt med semesterbilder, en hemmafest, en parfymreklam … 
Titlarna ger ofta betraktaren god vägledning för tolkningen. »The song of the 52 hertz whale« är ett collage, en ensam man knä­böjer i en skog fylld av mystik och märkliga detaljer:
– Jag läste om en val som var ensam, 52 hertz valen (kallad så för att han sjunger på en frekvens olik alla andra valar). Han simmar runt jorden och skriker efter sin flock, men de är döda. Jag hade precis begravt min mamma då … det finns väldigt mycket symbolik i den bilden.
Dalslands konstmuseum Love Lundell
Love Lundell (f 1981) är född och uppväxt i Stockholm. Han har sin grundläggande konstnärlig utbildning från Nyckelviks­skolan och Pernbys målarskola. 2005 började han studera vid konstakademin i Trondheim.
– Där lärde jag mig allt. Det var en fin tid. Och det var skönt att lämna Stockholm då. Jag längtar tillbaka hela tiden, säger Love Lundell som avslutade studierna i staden vid havet i Norge 2010. Nu har han varit verksam i Stockholm i snart tio år. Etablerat sig, ställt ut regelbundet både i Sverige och utomlands och finns representerad i statliga och kommunala samlingar.
Share by: