Ditte Johansson

Dalslands konstmuseum Ditte Johansson

TEXTILT GLAS FÖRUNDRAR VÄRLDEN

Ditte Johansson är textilkonstnären som tidigt bytte material, från mjukt till hårt. Nyss deltog hon i en stor glasutställning på Dunkers hus i Helsingborg och nu finns flera av verken i Dalsland.
Utställningen heter »Realiteter« och handlar om flykt och förskjutning av reella och mentala gränser. Den tar sitt avstamp i kriget i Syrien och den skrämmande känslan av hur attityden till flyktingar, bara på något år, förändrades i Sverige. Från den öppna famnen, »Refugees welcome«, till hur det är idag, då människor på flykt närmast beskrivs som ett hot vi måste skydda oss mot. – Den typen av gränsförskjutning intresserar mig, säger Ditte Johansson och visar fyra rumsliga verk i ämnet och som snarare kan förstås som bilder eller skeenden av händelser än separata skulpturala verk. Ditte Johansson jobbar med ett flertal tekniker inom glasfacket. – Kortfattat kan man säga att jag utgår från kallglas i motsats till varmt flytande glas. Till den här utställningen har jag skurit, borrat, sågat, slipat och blästrat glas, säger hon och syftar bl a på verket »Blinds«, de persienn­liknande lamellerna i planglas och aluminium. En annan teknik har hon använt i »West«, ett västlikande plagg, gjutet i kristallglas. Minne och tid är andra teman som fascinerar och som hon jobbat med i flera utställningar. – Kjell Espmarks bok »Minnena ljuger« har varit min stora inspirationskälla. Att vi formar vår identitet med minnenas hjälp. Och att man hela tiden gör om minnena för sig själv efter vilka behov och erfarenheter man har. Det är intressant. Ditte Johansson är uppväxt i Göteborg och hennes ateljé ligger i Sockerbruket vid Klippan i Göteborg. I det gamla bruket finns många konstnärsateljéer. Det är här vi träffas en gråkulen marsdag. En liten ugn har hon inne hos sig. Ska hon göra större arbeten finns KKV, Konstnärernas Kollektivverkstad i närliggande hus. I blickfånget då man kommer in i ateljén, hänger från taket, en samling transparenta båtformer av vitt, »virat« glas, i olika stor­lekar. Båtformerna ska komplettera de övriga verken, och nu lägger hon sista handen vid dem, innan transport till Dalsland. Tillverkningsprocessen är omständlig. Av en utsliten yogamatta formar hon båtskrov i olika storlekar. Med hjälp av gips och chamotte gjuter hon av orginalformarna. Över dem virar hon sedan ett glest trådverk av glasull och bränner därefter »paketen« i ugnen. Allt förutom glasmassan i ullen bränns bort och kvar är den lindade båt­formen som nu är hård och stel och med synliga »trådar« av glas. Metoden, hon kallar den Textilt glas, har hon funnit ut själv, framvuxen genom år av experimenterande.
Dalslands konstmuseum Ditte Johansson
Dalslands konstmuseum Ditte Johansson
– Jag får förfrågningar från hela världen från personer som vill veta hur jag gör. Men det håller jag för mig själv … Ditte Johansson har länge varit mycket upp­märksammad för sitt textila glas, det vill säga, glasformer, kläder etc, med tydligt textilt uttryck och referens till textila tekniker. Det har sina rötter. Inte bara det att Ditte Johanssons mormor var en flitigt handarbetande kvinna. Också mamma jobbade med textil, hon var hemsömmerska (och syr fortfarande sina egna kläder!). Så steget till att Ditte Johansson skulle söka till Textilkonst på HDK, Högskolan för design och konsthantverk, var inte långt. 1996 avslutade hon sina studier där. – Då, när vi gick ut, var det inte en människa som var intresserad av textilkonst, så vi fick söka oss nya vägar. Jag gick då en kurs på Konstnärernas kollektivverkstad som hette »Experimentera med planglas« och blev helt tagen. Så började hon arbeta med glas och så har det fortsatt. Ditte Johansson är född 1958 och har deltagit i många utställningar både i Sverige och internationellt. Hon är representerad på flera museer, bl a Nationalmuseum och Röhsska, och har gjort flera offentliga utsmyckningar, senast på ett äldreboende i Göteborg. 
Dalslands konstmuseum Ditte Johansson
Share by: