Oscar Gard Montan

Dalslands konstmuseum Oscar Gard Montan

BLÅVITT PORSLIN AV BLÅVIT SUPPORTER

– Graffiti och keramik är lika på många sätt. Båda har regler som man måste bryta emot om man vill komma någon vart, säger Oscar Gard Montan. Nu visar han en samling kinesiska vaser i Galleriet. Porslinsmåleri är hans senaste grej. Och vasernas blåvita dekor är minst sagt udda.
Han började som graffitimålare i 14–15 årsåldern. Gick sedan för­beredande konstskola och avslutade studierna med en master i keramisk konst på HDK, Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg 2010. Har därefter deltagit i många utställningar, både separat och i grupp. Men traditionell keramikkonst har egentligen aldrig intresserat honom, hans dragning ligger mer åt den »fula konsten«. Den som aldrig varit avsedd för de fina salongerna. Oscar Gard Montans keramiska karriär speglar intresset för dåligt pixlade tevespel, seriefigurer, fantasy och Fan-konst. Han är hängiven IFK Göteborg-supporter också, och han har dykcertifikat. – Allt behöver inte vara gulligt konsthantverk som passar till soffan, som han uttrycker saken. 2014 var han två månader i Kina på ett stipendium i en keramisk studio; The Pottery workshop i Jindezhen. Intrycken från denna vistelse fyller fortfarande hans tankar och skapande. Den mångtusenåriga kinesiska traditionen, att dekorera porslinsvaser med blå kobolt, för han nu vidare på ett alldeles eget sätt, också med en varm tanke till sin mormor som så många andra förr, målade porslin med »tanterna«. – Jag har alltid tecknat och skulpterat mycket, teckning är min bas, berättar Oscar Gard Montan och visar runt i ateljén som ligger i Sockerbruket i Göteborg. Ingen drejskiva i syns till. – Nej, jag drejar inte, säger han och tillägger att han arbetar som i Kina, där varje moment görs av olika hantverkare. Det är det tecknade motivet som är huvudsaken för honom. Vaserna i porslinslera är redan skröjbrända när han tar vid. 
Dalslands konstmuseum Oscar Gard Montan
Dalslands konstmuseum Oscar Gard Montan
 Först tecknar han med blyerts på urnan, därefter fyller han i linjerna med pensel och koboltblå. Därefter en glasyr. Slutmomentet är en reduktionsbränning i 1300 grader. Varje vas har sin egen berättelse. På en av dem – i genren Fan-konst – berättar han historien om Blåvitt. Här finns både en laguppställning (från 1925), emblem, Gunnar Green och Bebben Johansson. Allt efter autentiska fotoförlagor. Han har gjort två versioner av vasen. Den första blev misslyckad, glasyren flöt ut i bränningen och motivet raderades delvis. – Man kan ta det symboliskt, IFK har inte vunnit allsvenskan på elva år, säger Oscar och skrattar. Humor är en viktig ingrediens i hans konst. Så finns det också två dekorerade urnor med inspiration från tatuerings­konsten, en annan inte så väl sedd konstart som Oscar Gard Montan gärna lyfter fram. Ej heller de tryckta bilder som finns på LSD-frimärken räknas som konst i de fina salongerna. Men Oscar gillar dem och har gjort två urnor som hämtat sina motiv från dessa frimärken. – Lite lättsamhet skadar inte, allt kan inte vara blodigt allvar. Urnan han är mest nöjd med heter »Namazu« och det är namnet på en japansk kattfisk som simmar i havet under Japan. Berättelsen är hämtat från den japanska mytolgin och den säger att när Namazu blir arg skakas Japan av jordbävningar. På vasen finns, förutom Namazu, många andra fantasi­djur och fiskar i undervattens­landskapet. Längst upp, ovan vattenytan, syns ett fjäll-landskap i fjärran. Utmaningen med den här typen av måleri är att få bilden så lättavläst som möjligt. – Dessa vasformer har kineserna arbetat med i tusentals år. De är mycket funktionella för dekorativa motiv, säger Oscar Gard Montan.

Share by: