Jacob Hägg

Dalslands konstmuseum Jacob Hägg

JACOB HÄGG – MARINMÅLERIETS NESTOR

Sjöfolk vill ha ett porträtt av sitt fartyg, det är en känd sanning. Så föddes marinmåleriet. På 1800-talet stod genren i topp och Jacob Hägg var kanske den främste i Sverige. Genom inlån från Sjöfartsmuseet i Göteborg kan vi nu visa några av hans största och mest imponerande dukar. I utställningen ingår också fartygsmodeller, bland annat en modell av Dalslandskanalångaren Ellida från 1901.
– Varje fartyg är en unik varelse. Lever man ombord, ser man det som en individ. Har man till exempel övervarat en storm tillsammans blir det ett gemensamt band och då är det viktigt att ha det här fartygs­porträttet, säger Anneli Blom, intendent på Sjöfartsmuseet i Göteborg. Museet har en stor samling fartygs­porträtt. De flesta är målade under 1800-talet och betydligt mindre och »enklare« än Jacob Häggs monumentala oljemålningar. Mer naivistiskt utförda och uppbyggda på likartat, lite schablonmässigt vis; fartyget är sett från sidan och placerat i mitten på tavlan. På var sidan om båten finns något annat, till exempel en fyr till vänster och några klippor till höger. Havet och himlen målade konstnären inte sällan upp i förväg, innan fartyget placerades på duken. Så vann man tid. – Men det var viktigt att alla detaljer var korrekta. De mindre fartygs­porträtten är oftast målade i gouache eller akvarell. De målades snabbt under kort tid då fartyget låg i hamn. Sen gick konstnären ombord för att sälja tavlan, berättar Anneli Blom. Det var folket med anknytning till båten – skeppare, befäl och manskap – som köpte tavlorna.
Dalslands konstmuseum Jacob Hägg
Med Jacob Häggs marinmåleri är det annorlunda. De åtta – drygt 1,7 x 3 meter stora – oljemålningarna som Sjöfartsmuseet äger är ett beställningsarbete. Han målade dem 1918–1922 på uppdrag av Jubileums­utställningen i Göteborg 1923, där de visades i den maritima paviljongen.
Dalslands konstmuseum Jacob Hägg
Jacob Hägg var 79 år när han påbörjade arbetet och fortfarande i full vigör, ja i en av sina mest produktiva perioder. Denne man har en fantastisk levnadshistoria. Hans livsgärning som konstnär, sjöofficer och museiman är ofattbart stor och omfattande. Jacob Hägg (1839–1931) föddes på en gård nära havet på Gotland. Fadern var handelsman och skeppare och Jacob fick tidigt sjövana genom att segla snipor och följa med på faderns skonare. Havet, båtar och att teckna var han stora intressen. Men ett konstnärsliv ansågs för osäkert, tryggare då att utbilda sig till sjö­officer vid Kungliga Sjökrigsskolan i Stockholm. Efter 40 år vid Flottan i olika roller krönte han sin karriär med en tjänst som amiral vid Örlogsstationen i Karlskrona. Någon konstnärlig utbildning blev det aldrig, fastän han önskat. Men behövde han det? Jacob Hägg målade ständigt, alla lediga stunder. Han behärskade tidigt de flesta tekniker; teckning, akvarell, träsnitt, tusch­laveringar och etsningar i koppar­plåt. Olje­måleriet kom senare. Redan under utbildningstiden sålde han sina fartygs­porträtt för att få extrainkomster. Han undervisade också sina studiekamrater i teckning som var ett viktigt ämne på Sjökrigs­skolan.
Dalslands konstmuseum Jacob Hägg
Jacob Häggs konstnärliga produktion omfattar över 500 akvareller och cirka 220 oljemålningar, samt etsningar, laveringar och teckningar. De flesta i privat ägo. Han avbildade både historiska fartyg och samtida, både sådana han själv haft befälet på – det var åtskilliga – och andra. Därtill illustrerade han flera böcker och undervisningsmaterial. Han byggde också fartygsmodeller och arbetade hårt för att få till stånd ett Sjöhistoriskt museum i Stockholm. Hans stil är naturalistisk och mycket exakt i alla fartygsdetaljer. Vatten och vågor målade han med stor skicklighet, hans fartyg ligger verkligen i vattnet, inte på, som hos vissa andra fartygsporträttörer. Jacob Hägg räknas till marinmåleriets främsta företrädare i Sverige vid sidan om Herman af Sillén.

Share by: