Matts Leiderstam

Dalslands konstmuseum Matts Leiderstam

VAD GÖR RUTNÄTET?

Matts Leiderstam är både en målande och en skrivande konstnär. 

Vad gör en bild? Hur ser vi på den, och vad är det vi ser? Det är frågor som han, med queer blick, belyst i flera stora utställningsprojekt liksom i sin doktorsavhandling i fri konst.

De senaste åren har hans intresse kretsat kring ett specifikt rutnät. Från detta projekt visar Matts Leiderstam en installation, ett antal målningar och tryck i den övre utställningshallen.

Rutnätet han syftar på är ett »dolt« hjälp­medel som använts av konstnärer generationer tillbaka, djupt rotat i den västerländska bildtraditionen. Ett nätverk av diagonaler och linjer som delar upp bildytan i 16 rutor. Lagt över duken/pannån hjälper det konstnären att strukturera och komponera motivet.

– Rutnätet har funnits med mig ända sedan min tid på Konstfack, då jag hade Birgit Ståhl-Nyberg som lärare. Hon lärde ut det, och hon i sin tur hade lärt det från Ragnar Sandberg. Rutnätet är ett sätt att organisera saker och ting. Jag använder det när jag målar, gör mina kopior och när jag tänker på hur jag ska installera i ett rum. Det är också användbart när man analyserar målningar, säger Matts Leiderstam.

Vad gör rutnätet? Så lyder hans fråga i detta forskningsbaserade projekt som stöds av Vetenskapsrådet. Han angriper den på samma sätt som i tidigare projekt; alltså både praktiskt och teoretiskt. I slutändan kommer en bok som släpps i mitten av september i år.

Sammanlagt har han gjort ett hundratal abstrakta målningar, så kallade Panels, alla baserade på rutnätet och målade på poppel­pannå. Och han har intervjuat konstnärer som arbetat som lärare, om deras för­hållande till rutnätet: Finns det kvar? Används det fortfarande? Många svarar nej, men vid mer ingående samtal visar det sig att de använder mobiltelefonens kamera och bildredigeringsprogram i datorn istället. 

– Och den tekniken bygger ju också på rutnätet!

Matts Leiderstam låter ana att detta är ett spår han kommer att gå vidare med; hur den digitala tekniken påverkat vårt sätt att förhålla oss till bilder.

Matts Leiderstam har sedan länge undervisat på Konsthögskolan i Malmö. Där har han tidigare varit professor och där disputerade han själv 2006 med avhandlingen See and Seen: Seeing Landscape through Artistic Practice

Då arbetade han med äldre landskaps­måleri, bland annat med verk av 1600-talsmästarna Claude Lorrain och Nicolas Poussin. Med queer blick och identitet läste han dem på tvärs mot den heteronormativa konventionen, och kunde på så sätt peka på andra dolda budskap i målningarna. Han gjorde också kopior av målningar direkt på plats i museet, kopior där han »justerade« bilden för att tydligare visa på andra möjliga (queera) avsikter. 

En metod han använt i flera utställningar. Som Grand Tour ett stort projekt som visades i sin första version 1997 på Venedig­biennalen för att presenteras i hel­format på Magasin III i Stockholm 2005 och som därefter turnerade runt världen i många år. 

– Gemensamt för alla mina projekt är en slags tanke­grund: Vad gör en målning, hur ser vi på målningen och vad är det vi ser? Jag har intresserat mig mycket för fenomenologi, om hur vi läser världen omkring oss. Och vi uppfattar den med utgångspunkt från vår egen erfarenhet – i förhållande till vad vi ser och vad vi vet. 

Matts Leiderstam är född 1956. Första jobbet var som drejarlärling på Rörstrand i Lidköping. Han utbildade sig sen till tecknings­lärare på Konstfack och gick därefter måleri på Valands konsthögskola 1984–1989. 

Han var en av de första att koppla ihop gay­politik med måleri och fick ett stort inter­nationellt genombrott med installationen Herdarna som först visades på Mölndals konst­hall 1994, därefter i New York bland annat.

– Då, på 80- och den första hälften av 90-talet, var aidskrisen det mest påtagliga, folk dog runt omkring oss. Jag gjorde flera verk som förhöll sig till den där rädslan för död och sjukdom, men också till attraktion och begär, säger Matts Leiderstam.

Ett av dessa tidiga verk kan man just nu se i en bearbetad version kallad Rekonstruktion 1989–2016 i Moderna Museets utställning Sömnlösa nätter. Moderna är bara ett av flera museer, institutioner och gallerier världen över där Matts Leiderstams konst visats och finns representerad.

Share by: