Ragnar Schmid

Dalslands konstmuseum Ragnar Schmid

SCARY TIMES OCH ANDRA BILDER

I den nedre utställningshallen visas måleri av Ragnar Schmid, göteborgare med sommarateljé i Dalsland sedan 40 år tillbaka. Tidsandan intresserar honom. Han var student på Valands konsthögskola i början av 1970-talet, den period då konsten var som mest politisk. Då såg framtiden fortfarande ljus ut. Idag är perspektivet betydligt mörkare. Det speglas inte minst i Ragnar Schmids måleri. 


Humor är en viktig beståndsdel i hans bildvärld. En mild omfamnande humor som smälter ut över dukens yta och skänker nyfiken­het på de små figurerna som befolkar den. Ganska anonymt gestaltade små personer, ibland djurliknande, ibland med grönsakshuvud, som funnits med i hans måleri länge, placerade i olika rum och miljöer, tillsynes förundrade över sakernas tillstånd, men som ändå finner sig. 

Vilka är dom? Vad gör de här och varför? Titlarna ger lite vägledning. Och att det handlar om människan i tillvaron är säkert. Så har det alltid varit. 

– Måleri är för mig ett sätt att försöka förstå och se på andra sätt, säger Ragnar Schmid och tillstår att de senaste årens tunga stämningar och dramatiska händelser; pandemi, miljöförstöring och krig, har satt rejäla avtryck i hans måleri. 

Färgskalan har ändrats, från tidigare mycket rött och grönt, har han nu gått mer mot brunt och grått. Och han har börjat måla på ett lite annorlunda sätt, mer synliga penseldrag och med inblandning av teckning. Motiven är mörkare.

– Det är inget som jag medvetet bestämt. Det utvecklas fysiskt, av arbetet i sig. I direkt kontakt med färgen. Vad som händer på duken styr. Men jag tänker mycket på komposition. Funderar mycket, ändrar, fram och tillbaka.

Han visar tre målningar som alla ansluter till det mörkare temat. I en av dem, Den långa vandringen, syns de märkligt djurliknande figurerna spatsera på rad i målningens nederkant. Bakgrunden är hotfull.

– Utställningen skulle kunna heta Scary times och andra bilder, säger Ragnar Schmid, för så är ju den tid vi lever i, scary. Människor på vandring i en förödd värld, det är så jag känner det. Humor är ett sätt att hantera. Jag blir själv alltid glad när jag får idéer som är lite roliga.

Det finns en vänligt naiv ton i Ragnar Schmids måleri. Så säger han också att barnboksillustrationer inspirerar honom. Liksom många verk från den tidiga konsthistorien, från 1300- och 1400-talen, den period då konsten ännu inte riktigt fått grepp på central­perspektivet. 

– Som verk av van Eyck och Giotto. När renässansen kommer blir det plötsligt tråkigt, säger Ragnar Schmid, men nämner också Goya och dansken Hammershøi som viktiga.

Bland barnböcker är Barbro Lindgrens och Anna Höglunds pekbok Titta Hamlet en favorit. 

– Mycket bättre än Shakespeare! skojar Ragnar Schmid.

– Jag har alltid varit intresserad av barn och barns sätt att uttrycka sig. Hos dem finns en närhet till känslan som jag gillar.

Han har själv två söner och är uppvuxen som yngst med två bröder. När så sönerna fick egna barn blev det en pojke och tre flickor. Det har varit extra speciellt att nu också få följa flickor på nära håll, berättar han. Det är skillnad. Erfarenheter han skildrat i två fina serier; Flickor och pojkar

Gymmet heter ett annat tema som sysselsatte honom i flera år. En fascination över vad som händer där i träningslokalen, bland maskinerna, människorna och kropparna. 

Han har också gjort bilder med mer socialt innehåll som Avhysningen och Omsorgsboende

Ragnar Schmid är född 1945 och gick ut Valands konsthögskola 1974. Då såg han på konsten som ett led i att förändra samhället, och han ingick bland annat i en framgångsrik konstnärsgrupp som hette Rädda Varven. 

80-talet innebar en omvärdering berättar han, konsten fick ett värde i sig, i sin egen rätt och där är han fortfarande. På vinterhalvåret jobbar han i ateljén på Konstepidemin i Göteborg. Men varje sommar återkommer han och hustrun, konstnären Eva Dahlin, till ateljéerna i Kvantenburgs gamla skola i Bolstad i Dalsland. 

Ragnar Schmid har gjort flera utsmyckningsuppdrag, senast 2018 för två förskolor i Laholms kommun, där hans ömsinta grönsaksfigurer uppskattas stort. Ragnar Schmid finns representerad på flera museer, Statens konstråd, Stockholms stad och i regioner, landsting och kommuner runt om i Sverige. 


Share by: