Hendrik Zeitler

Dalslands konstmuseum Hendrik Zeitler

KAMERALÖSA BILDER FRÅN HAMMARKULLEN

Fotografen och konstnären Hendrik Zeitler tycker om utmaningar. En sådan är att fotografera kameralöst om natten. Metoden är både omständlig och extremt tidskrävande, men ger mycket speciella bilder. I den nedre utställningshallen visar han foton från Hammarkullen i denna teknik.
– Jag försöker skapa landskapsbilder utan storslagna vyer. På det här sättet vill jag ifråga­sätta det traditionella landskaps­begreppet, säger Hendrik Zeitler som har stor erfarenhet av sedvanlig landskaps­fotografering. På 1990-talet var han hyllad fotograf i den genren. Nu lockar begränsningarna honom mer och han menar att bilderna som han tagit kameralöst i skogen, på innergårdar, parkeringsplatser och lekplatser med mera, i och utanför hemmet i Hammarkullen (ett bostadsområde i Göteborg) berättar lika mycket om platsen som en traditionell landskapsbild. Att fotografera utan kamera är världens äldsta fototeknik, bland annat sprungen ur britten Henry Fox Talbots experimenterande på tidigt 1800-tal. För Hendrik Zeitler är tekniken en stark passion och en del av hans intresse för bilder som alltjämt är fotografiska, men som inte av­­bildar på samma sätt som vanliga fotografier. Att fotografera kameralöst ger foton som närmast ser ut som grafiska bilder.
Dalslands konstmuseum Hendrik Zeitler
– Jag går ut om natten eftersom jag jobbar med extremt ljuskänsligt material – en strimma månljus kan göra bilden helt svart. På plats i skogen bygger han sitt tält av fyra blixtstativ och många meter svart tyg.
Dalslands konstmuseum Hendrik Zeitler
Sedan bär han in en blixt i tältet, pappret exponeras av filtrerat blixtljus. Han exponerar fotopapperet så nära motivet som möjligt, och skapar en bild i skala 1:1. 
– Objekten närmast pappret blir skarpa, med tilltagande oskärpa ju längre bort från pappret de är. Motiven blir också större ju längre bort från pappret de befinner sig, ett slags omvänt perspektiv. 
Det ljuskänsliga fotopapperet transporterar han i flera lager av ljustäta påsar. Pappret måste sedan framkallas och fixeras för att bilden ska bli synlig. Oftast påverkas bilden också av de rådande ljusförhållandena – månen, gatubelysningens strålar, eller små hål i transportpåsarna – då bildas det som brukar kallas glitches i digitala sammanhang. Små intressanta »fel« i bilden, oväntade ljusstråk eller ljuspunkter. 
Dalslands konstmuseum Hendrik Zeitler
– Det brukar bli en bild per natt, säger Hendrik Zeitler och bekräftar en stor ut­hållighet och ett outtröttligt tålamod. Han gör flera exponeringar av varje motiv och håller på tills han nått ett resultat han är nöjd med. Bilderna ska bli en bok så småningom. Hendrik Zeitler har bott i Hammarkullen i 20 år och lika många år har han använt motiv från stadsdelen i sina bilder. Men det är inte människorna och miljonprogrammets grå hus­kolosser som främst intresserat honom, utan naturen i området och spår av människor och liv i naturen. 2014 kom hans bok 424 (de första siffrorna i Hammarkullens postnummer) och 2018 kom Open Shutter Hammarkullen. Bilderna i den sistnämnda är fotograferade med storformatskamera och med mycket långa exponeringstider. På så sätt har allt som lyst och rört sig lämnat spår i bilderna. Ett annat sätt att experimentera. Hendrik Zeitler kom från Tyskland till Sverige som utbytesstudent för 21 år sedan. Han blev kvar och utbildade sig vidare i fotografi på fotohögskolan i Göteborg och konsthögskolan i Stockholm. Idag är han en väl­etablerad konstnär med många utställningar bakom sig, liksom flera prisade fotoböcker. Han är lärare på Akademin Valand i Göteborg och jobbar också med beställningsuppdrag.
Dalslands konstmuseum Hendrik Zeitler
Share by: