– Det är spännande att använda sig av det som har en historia, man ser slitage och att föremålen varit med om saker. Mitt arbete blir en slags ompaketering av ett tidigare liv, säger Michael Johansson.
På det här sättet har han jobbat ända sedan han avslutade sina studier vid Konsthögskolan i Malmö 2005. I denna veva sade han definitivt adjö till pennor, penslar och oljefärg och började bygga istället.
– När jag var ung hade jag en väldigt konservativ konstsyn, det var bara måleri och teckning som gällde för mig. Och det skulle vara tekniskt skickligt. Det var jag också, men jag hittade bara inget sätt att gå vidare med det, förklarar Michael Johansson på telefon från Seoul i Sydkorea, där han befinner sig för att förhandla om nya utställningsprojekt.
Idag verkar han på en global konstscen och har ställt ut på gallerier och konsthallar över hela världen, i Europa, Asien Australien och Amerika. Internet har haft en inte oviktig roll i sammanhanget.
– Jag var med på en mässa i Berlin för elva år sedan och blev ganska uppmärksammad, många tidningar och magasin skrev om mig. Det spreds via internet och vissa dagar kunde jag ha över 100 000 besökare på hemsidan. Jag fick många inbjudningar och det som verkade intressant hoppade jag på, vilket ledde till en hel del bra projekt.
Så har det fortsatt. Michael Johansson tycks ständigt vara på resande fot. Mindre objekt bygger han i ateljén i Berlin, där han bor sedan drygt sju år tillbaka. Större verk byggs på utställningsplatsen av föremål som han samlar in lokalt. Är verken tillfälliga rivs de och föremålen återgår till varifrån de kom.
I Sverige har han gjort flera permanenta offentliga verk, senast avtäcktes ett utanför Sjömarkenskolan i Borås. Och han har mycket nytt på gång, bland annat i Norrköping, Örebro och Karlskrona.