Johan Nobell

Dalslands konstmuseum Johan Nobell

EVOLUTION SOM GÅTT SNETT

En landskapsmålare i den mer absurda skolan intar övre utställnings­hallen. Johan Nobell är född och uppvuxen i ett jordbrukarhem på Gotland. Som konstnär har han vistats mycket utomlands, framförallt i USA och New York. Perioder som satt tydliga avtryck i hans konst och resulterat i en internationell karriär.


Platsen där man befinner sig påverkar det konstnärliga uttrycket, menar Johan Nobell. Som en av inspirationskällorna till sitt lätt surrealistiska landskapsmåleri nämner han Hudson River School, en grupp amerikanska, romantiska 1800-talsmålare. Det måleriet mötte han i början av 2000-talet. Han hade fått ett stipendium från IASPIS, bodde i New York och tittade mycket på amerikansk konst, men var också en mottaglig observatör av livet i storstaden och dess omgivningar. 

– Jag hade visserligen målat landskap tidigare, men inte på samma sätt. Då började jag göra landskap med abstrakta element i. Som ett slags reminiscenser, lämningar från det industriella samhället, säger Johan Nobell och kallar dem postindustriella målningar. 

Ett berättande måleri i en blek pastellton. Besynnerliga fantasilandskap, iscensättningar befolkade av konstiga varelser – varken människa, djur, eller växt – som äter eller låter sig ätas. »Drömskt vackra och sam­tidigt farligt olycksbådande bärare av stämningar och känslor« som en utställningstext beskriver dem. En slags civilisationskritik, tecknad i olja på duk, förklädd i serietecknings­liknande slapstickform.

– Efter hand blev lämningarna allt mer förmänskligade, de tog också form av växtlighet, som en slags evolution som har gått lite snett. Mutationer som styrdes av gifter. Nu har jag pausat det uttrycket för att instället måla helt abstrakt, ungefär som närbilder av kroppsliga organ.

Johan Nobell syftar på sin senaste ut­ställning Injudicious Gardening (ungefär Omdömeslös / Oförståndig Trädgårdsskötsel) som visades på Anna Bohman Gallery i Stockholm 2020. Den är namngiven efter en dikt av den hyllade amerikanska poeten Marianne Moore. Även målningarnas titlar kan härledas till samma litterära källa. Det är Johan Nobells speciella arbetsmetod: Inför nästan varje ny galleriutställning har han en samarbetspartner, en författare oftast, senast var det Fredrik Ekman. 

– Vi satte oss ner och diskuterade olika scenarier, händelser eller ämnen som jag ville ta upp i målningarna, och därefter gjorde han research på dem. Det var lite som att jobba med en uppslagsbok, Fredrik är oerhört kunnig och litterärt bevandrad, det är mycket roligt att arbeta tillsammans med någon på det här sättet. 

Med kunskap om denna arbetsmetod öppnar sig Johan Nobells måleri på ett nytt sätt. Utställningsnamn och verkstitlar blir ledtrådar till ett hav av referenser – till konst, musik, film, populärkultur och vetenskap. 

Som utställningen Uncanny Valley från 2014. Titeln betyder inte bara Kuslighetens Dal, utan är också namnet på en hypotes relaterad till mekaniska men verklighetstrogna avbildningar av människor (robotar). Ett begrepp som myntades av robotteknikern Masahiro Mori. En annan utställningstitel är Unspoiled monsters, den tar avstamp i en novell av Truman Capote. 

– Jag ser på måleriet som ett hantverk där olika förhållningssätt till traditionen blir av betydelse. Undergroundkonst kontra renässansmåleri är en del av min inspiration. Det vill säga; jag försöker hitta motsägelsefulla uttryck som trots allt har gemensamma nämnare. 

Husgudar har han inga, men nämner Jessica Stockholder (1959–), Sidney Nolan (1917–1992) och Alberto Savinio (1891–1952) som exempel på konstnärer som var betydelse­fulla för honom under utbildningstiden. 

Johan Nobell är född 1963 och utbildad vid Valands konsthögskola i Göteborg (1989–94). Han etablerade sig snabbt på den internationella konstscenen och har sedan länge regelbundet separatutställningar på gallerier i New York, Belgien och Köpenhamn, förutom på hemmaplan. Utställningslistan är mycket lång. Han har också undervisat på flera av landets konsthögskolor. 

Utställningen i Dalsland är i viss mån retrospektiv, Johan Nobell visar både äldre och helt nya verk.

Share by: