Trinidad Carrillo

Dalslands konstmuseum Trinidad Carrillo

KONSTNÄREN SOM MAGIKER

– Att vara konstnär är att vara magiker, säger Trinidad Carrillo övertygande. Och man tror henne. Hon är fotografen som står med en fot i den svenska kulturen och en i den peruanska. Lika beroende av båda.


I den nedre utställningshallen möter vi hennes suggestiva bildvärld där en trolsk växtlighet gömmer hemliga skikt. Ett starkt bildspråk som fört henne till en av de främre positionerna i Fotosverige.

Trinidad Carrillo (f 1975) kom till Sverige från Peru i 11-årsåldern. Hon flyttade hit till sin pappa som var musiker och poet. Det är på ungdomsgården i Rinkeby hon blir intresserad av fotografi. Där fanns ett fotolabb och en ung handledare. 

– Egentligen gick jag på dans med alla hippa kids i trakten. Jag var nyfiken på foto, men vågade aldrig knacka på dörren. Där var så mörkt, och där gick aldrig någon ut eller in. Men en gång tog jag mod till mig, knackade, och jag släpptes in. Sen, brukar jag säga, att jag aldrig mer kom ut! Jag lämnade dansgruppen och gick in i en slags häxcirkel där man magiskt framkallade bilder … 

I fotolabbet träffade hon andra tjejer i 13-årsåldern.

– Vi var ett fint gäng som pratade massor om häxor och gudinnor.

Trinidad Carrillo betonar att hon, ända sedan hon var mycket liten, »lekt med det magiska«. En lek som hade mycket bättre förutsättningar att utvecklas i barndomens Peru där folktro och uråldriga traditioner fortfarande är levande bland befolkningen, liksom schamanism. Det sistnämnda intresserar henne djupt. 

När Trinidad Carrillo var 20 år återvände hon till Peru och stannade i två år.

– Jag ville se vad jag hade gått miste om. Se hur jag förhöll mig till platsen och den till mig. Jag välkomnades och jag uppskattade det. Resan blev själva starten för mig och mitt arbete, en vändpunkt. Mycket i mitt skapande har sedan rört sig kring detta; att flera saker händer samtidigt, parallella verkligheter, andra dimensioner. Det kan liknas vid sagoberättandet, drömmandet, när verkligheten blir något annat. Som poesi. 

Efter denna resa har hon regelbundet återvänt till Peru, varje år fram till 2020, då covid-19 satte stopp. Att flytta för gott har aldrig varit aktuellt.

– Jag kom ju in på fotohögskolan här. Och jag gillar Sverige. Jag har arbetsro här. Och jag har arbetsinspiration där. Ingenting är svart eller vitt. 

– I Peru är ursprungsbefolkningarnas kultur skyddad på ett helt annat sätt än samernas här i Sverige. Och där finns en rikedom som man faktiskt kan nå. Jag söker den kunskap som ursprungsbefolkningarna har, säger Trinidad Carrillo, och berättar om hur resorna dit gett henne ovärderliga möten med människor, natur och kultur. 

Ett alldeles speciellt intresse har hon för medicinal­växter eller »häxväxter« som hon kallar dem. Hon samlar på dem, hon fotograferar dem och hon läser allt hon kommer över och intervjuar folk om dem. Växter som används inom den alternativa läke­konsten, av homeopater, nutida häxor och schamaner, med uppgift att bota och läka. Eller försätta en person i trance, ge hallucinationer och andliga upplevelser. Växter som också, i fel dosering, kan ta livet av folk. Som till exempel den mytomspunna alrunan, en växt med mångtusenårig historia i folktron. 

Under flera strapatsrika resor i djungeln i Peru har Trinidad Carrillo fotograferat dessa magiska växter. Med sin gamla Rolleiflex­kamera, med film, i mörker och med långa slutartider, skapar hon naturmystik. Några av de bilderna vi kan se på museet nu. Som den ståtliga, men mycket giftiga, kaktusen San Pedro och den vackra Änglatrumpeten. 

– Änglatrumpeten har länge varit min favorit. Men inte bara för att den är vacker, den är lite allting. Jag älskar hur den doftar. Det är en blomma som kommer ut om natten. Och dess kraft har med drömmen och sömnen att göra.

Trinidad Carrillo är bland annat utbildad vid Högskolan för fotografi i Göteborg (1998–2001, 2004–2006) och har en rik utställnings­verksamhet bakom sig i Sverige och utomlands. Hon var den första fotograf att motta Swedish Photography Award 2018 som följdes av en utställning på Världskulturmuseet. Hon finns representerad i samlingar runt om i landet och har utfört flera permanenta foto­installationer, senast 2019 på Huddinge Sjukhus, och 2018 för Regionens hus i Göteborg. 2019 erhöll Trinidad Carrillo Konstnärsnämndens femåriga arbetsstipendium. Hon har sin ateljé på Konstepidemin i Göteborg.

Share by: